Interviews met starters

Deze startende psychologen laten je graag kennismaken met hun functie en ervaringen. Zij vertellen hoe zij hun kennis en vaardigheden toepassen in de praktijk en wat hun functie zo interessant maakt. Lees en laat je inspireren over de mogelijkheden als psycholoog. Wil jij ook starters inspireren met jouw verhaal?

 

Josine de Boer, Consultant Development

Na mijn studie A&O psychologie in Groningen heb ik eerst, via een bijbaantje, gewerkt als Junior Onderzoeker bij een particulier bedrijf binnen het sociaalwetenschappelijke domein. Via een gesubsidieerd ‘wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik’ -traject ben ik als trainee begonnen bij een multifunctioneel adviesbureau op het gebied van HR. Na drie jaar volgde een jaar met vooral veel netwerkgesprekken en onderzoeken wat ik leuk vind, heb ik een traineeship gedaan bij een trainingsbureau waar ik ook een mediation-opleiding heb mogen volgen.

Nu werk ik als Consultant Development en neem assessments af in het kader van ontwikkeling of selectie en geef (loopbaan-) coaching. In alle functies pas ik mijn kennis van gedrag, cognitie, houding en mensenkennis toe door te observeren, gesprekken te voeren met geleerde technieken en alles wat we hebben meegekregen tijdens onze studie. Wat mijn huidige functie zo interessant maakt is de combinatie van een menselijke benadering en een zakelijke omgeving. Het is voor mij belangrijk dat de mensen die bij ons getest worden eerlijke aandacht krijgen en zo ontspannen mogelijk een dag doorlopen, waar ik een bijdrage aan hoop te leveren.

 

Nina van Dijk, docent Universiteit

Tijdens mijn master Klinische Ontwikkelingspsychologie aan de UvA heb ik stage gelopen. Na deze stage kon ik binnen deze instelling een jaar blijven werken in het kader van een werkervaringsplek. Vanwege deze ervaring in het werkveld werd ik door mijn scriptiebegeleidster gevraagd of ik interesse had in het geven van praktijkgerichte werkgroepen binnen de master KLOP. Door het geven van dit vak ben ik enthousiast geraakt over het geven van onderwijs en daarom heb ik meteen gevraagd of er ook nog andere werkgroepen waren die ik kon geven. Zo ben ik terecht gekomen bij het begeleiden van de tweedejaars practicumgroep, waar ik nu ruim een jaar werk.

Wat ik zo leuk vind aan mijn functie is dat ik werk in een team met leuke collega’s. We helpen elkaar veel en leren ook veel van elkaar. Omdat we in veel verschillende richtingen zijn afgestudeerd leer ik ook wat bij over de andere richtingen binnen de psychologie. Door het lesgeven moet ik ook zelf weer in de stof duiken, ik zit nu weer veel beter in de kennis van bijvoorbeeld statistiek. Wat ik verder zo leuk vind aan de werkzaamheden, is het feit dat we een zelfstandige groep zijn die zelf inspraak heeft in en invulling geeft aan het onderwijs dat wij geven. Wij hebben heel wat uren beschikbaar om te werken aan nieuwe onderwijsvormen en zijn daarnaast voortdurend bezig met het verbeteren van lessen.

 

Seline Roelofsen, Psycholoog NIP werkzaam in het onderwijs

Na mijn masterstage kon ik op mijn stageplek verschillende parttime functies vervullen, waarna ik binnen twee jaar fulltime als psycholoog in het (speciaal) voortgezet onderwijs werk. Als gedragswetenschapper ben ik verantwoordelijk voor diagnostiek en geef ik advies op alle niveaus: aan leerlingen en docenten door middel van gesprekken en observaties en samen met het managementteam over beleidszaken. Daarnaast maak ik deel uit van het zorgteam waarin we onderzoeken wat nodig is wanneer een leerling vastloopt.

Ik pas graag vaardigheden en methoden in mijn werk toe op de manier waarop ik ze tijdens mijn WO-opleiding heb geleerd, zoals kritisch zijn. Ook weet ik dat het belangrijk is dat ik bepaalde thema’s, zoals privacy, actief onder de aandacht van collega’s houdt. Wat mijn werk zo leuk maakt is dat ik een zelfstandige functie heb waarin ik als enige gedragswetenschapper binnen een team met collega’s de verantwoordelijkheid moet nemen en mijn expertise kan tonen. Het is een functie die je als starter goed kunt vervullen, al moet je je assertief opstellen en bereid zijn zelfstandig te werken en weten wanneer je om hulp moet vragen.

 

Sanne Dankers, POH-GGZ

Na mijn opleiding kinder- en jeugdpsychologie heb ik brede kennis en werkervaring opgedaan middels cursussen, werkervaringsplekken en diverse banen. Soms kreeg ik de mogelijkheid om me verder te ontwikkelen en mijn netwerk uit te breiden. Door de verscheidenheid in werkervaring die ik heb opgedaan sluit de functie van POH-GGZ goed aan op dit moment in mijn carrière. Naar mijn mening is de functie als POH-GGZ een interessante en leerzame functie voor startende psychologen. Er wordt van je gevraagd om een onderscheid te maken in ernst van klachten en vermoedens van vormen van psychopathologie aan te geven. Hiervoor zijn je psychodiagnostische vaardigheden van groot belang en breid je deze uit.

Daarnaast wordt van jou als POH-GGZ verwacht om passende begeleiding of kortdurende behandeling aan te bieden. Het werk geeft voldoening, omdat het zeer afwisselend is en je voor mensen veel kan betekenen in weinig tijd. Wel moet je je snel kunnen aanpassen en generalistische kennis paraat hebben. Aangezien het een relatief zelfstandige functie is krijg je veel vrijheid, maar wel wordt probleemoplossend vermogen verwacht. De diversiteit in combinatie met de vrijheid als POH-GGZ geeft je zeker de mogelijkheid om je geleerde vaardigheden toe te passen en veel bij te leren!

 

Zomaar een ochtend bij een van de POH-GGZ-ers

Een ochtend van de POH-GGZ kan er als volgt uitzien: je start je dag met een gesprek met een meisje van tien jaar met angstklachten, deze wordt opgevolgd door een gesprek met een mevrouw met SOLK die de Nederlandse taal niet goed machtig is, waarna vervolgens een hoog opgeleide jongvolwassene met burn out klachten je spreekkamer betreedt. Naast de patiëntcontacten houd je contact en overleg je met andere hulpverleners zoals huisartsen, fysiotherapeuten, buurtteammedewerkers en ggz-organisaties.

 

Lees meer verhalen bij Handvatten en Hobbels: De weg naar een gz-opleidingsplaats