Psychosociale hulpverlening na schokkende gebeurtenissen op scholen
Mondiaal worden scholen geconfronteerd met calamiteiten die kunnen leiden tot verwerkingsproblemen bij betrokkenen. Ook in Nederland hebben scholen met gewelddadige gebeurtenissen te maken, zoals het neerschieten van een docent, ouders die hun kind doden en de moord op een leerling. Daarom heeft de sectie Jeugd het NIP-Crisis Interventie Netwerk Schoolpsychologen (NIP-CINS) opgericht. De leden van dit netwerk bieden ondersteuning aan scholen, wanneer zich schokkende en ingrijpende gebeurtenissen voordoen.
Contact
- Bel tijdens kantooruren naar het NIP-bureau via 030 – 820 15 00 of via sectiejeugd@psynip.nl
- Bel buiten kantooruren met:
Regio Noord-Holland – Wil 06-51102686
Regio Midden-Oost Nederland – Hannie 06-44612659
Regio Zuid – Inge 06-46072684
I.v.m. privacy vermelden we geen achternamen van CINS-leden
Werkwijze en achtergrond NIP-CINS
Een calamiteit in of om de school confronteert docenten vaak met gevoelens van spanning of onzekerheid. De school kan, naast de calamiteitenteams van bijvoorbeeld de GGD/GGZ en Slachtofferhulp Nederland, specifieke op de schoolsituatie afgestemde ondersteuning vragen van het NIP-CINS.
De schoolpsychologen die deel uitmaken van dit netwerk hebben kennis van de manier waarop kinderen van verschillende leeftijden schokkende gebeurtenissen verwerken. Daarnaast hebben ze kennis van het schoolsysteem en ervaring met het begeleiden van leerlingen, docenten en ouders en het werken met groepen.
- Lees meer: Wat doet het NIP-CINS?
Crisis Interventie Netwerkbijeenkomst
Op 21 april 2018 gaf Dr. Mariken Spuij een boeiende presentatie over het omgaan met rouw en verlies bij kinderen en jongeren. Verwerking en zorg voor leerlingen na een traumatische ervaring vraagt van de school veel aandacht. Docenten en ouders hebben in zo’n situatie vaak allerlei vragen en voelen zich onzeker.
Wat zijn normale reacties tijdens een verwerkingsproces na een (onverwacht) verlies? Hoe communiceer je met een kind / groep over het (plotselinge) verlies? Wanneer schakel je professionele hulp in? Zie de presentatie en relevante documenten:
- Presentatie handout Mariken Spuij
- Psychometric properties of the Dutch Inventories of PGD for C and A
- RVL_J 13-17
- RVL_K 8 – 12
- RVL_volwassenen
Richtlijnen
- JGZ-richtlijn ‘Pesten’ (pdf)
- Gespreksmodel voor scholen na een schokkende gebeurtenis (pdf)
- De Multidisciplinaire Richtlijn (Stichting Impact- pdf) geeft aanbevelingen ter ondersteuning van mensen die betrokken zijn bij het verlenen van vroegtijdige psychosociale hulp bij rampen, terrorisme en andere schokkende gebeurtenissen. Stichting Impact heeft deze richtlijn samen met het veld geschreven in opdracht van het RIVM. De inhoud is gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten en behoeften uit de praktijk.
Filmpje: Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises
Het CINS onderschrijft deze richtlijn en haar werkwijze sluit er ook bij aan. Alle CINS-leden hebben Europese trainingen ‘Crisis Management in School’ gevolgd, en zijn getraind in hoe te interveniëren op scholen in crisissituaties.
Handreikingen en modellen
- Handreiking: ‘Als een ramp de school treft’ (ministerie van OCW – pdf)
- Psychosocial model to support refugee children (pdf)
- Gespreksmodellen Vluchtelingenkinderen in de klas (pdf)