17
mei

Hoe ga je om met examenstress? – Tips van schoolpsychologen

Vanaf vandaag beginnen veel jongeren in Nederland aan hun eindexamens. Een spannende periode, die ook nog eens anders verloopt door corona. 

Hoe ga je als jongere, ouder/verzorger of docent om met de stress die hier mogelijk bij komt kijken? Twee van onze schoolpsychologen uit de Corona Expertgroep Schoolpsychologen NIP, Maaike Hekerman en Gezina Topper, helpen je op weg.

 

Maaike Hekerman:

“Het is normaal als je je zenuwachtig voelt of spanning ervaart. Het is zelfs zinvol; het houdt je alert en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren. De stress moet alleen niet te veel worden, want dan kan het je functioneren juist belemmeren.”

[featured_panel column=”1″ columnoffset=”0″ headline=”Hoe zorg je dat je mentaal en fysiek fit je eindexamens ingaat?” type=”filled”]

  • Zorg voor een goede voorbereiding. Maak op tijd een planning en let daarbij op dat je niet teveel op één dag moet leren.
  • Leer samen met een klasgenoot. Samen leren op een leuke en effectieve manier kan heel stimulerend zijn en je kunt achteraf samen terugkijken op deze bijzondere periode.
  • Maak in je planning ook ruimte voor ontspanning en activiteiten waar je energie van krijgt.
  • Probeer goed te slapen, zodat je uitgerust bent. Tijdens je slaap verwerk je de leerstof die je overdag doorgenomen hebt.
  • Eet gezond en voldoende. Vergeet niet te ontbijten.

[/featured_panel]

Maaike Hekerman:

“Misschien is je zoon of dochter wat korter af dan normaal, heeft hij of zij een wat korter lontje en is het even iets minder gezellig thuis. Het is dan belangrijk om zelf rustig te blijven en vooral ook vertrouwen uit te stralen naar je kind.”

[featured_panel column=”1″ columnoffset=”0″ headline=”Hoe kun je als ouder/verzorger je kind steunen bij de voorbereidingen op een examen?” type=”filled”]

  • Stem de ondersteuning af met je kind/jongere. Neem even de tijd om terug te kijken op wat in een andere spannende schooltijd werkte en kijk of dat nog steeds passend is.
  • Verlang niet teveel, wees realistisch en leg geen druk op je kind. Vaak werkt dit vooral averechts.
  • Een beetje verwennen mag best. Breng iets lekkers langs tijdens het leren, of laat een lief/supportive berichtje achter op een onverwachte plek.

[/featured_panel]

Gezina Topper:

“Bespreek samen met je kind de coronamaatregelen rondom het examen. Fijn om als ouder zelf ook goed geïnformeerd te zijn. Dit maakt het gesprek over het examen met je kind makkelijker.”

[featured_panel column=”1″ columnoffset=”0″ headline=”Hoe help je jongeren omgaan met de coronamaatregelen tijdens het examen?” type=”filled”]

  • Er zijn dit jaar extra maatregelen die goed beschreven staan op de website van de overheid. Fijn om als ouder zelf ook goed geïnformeerd te zijn.
  • Neem bij twijfel of onduidelijkheden contact op met de school. De mentor of een teamleider van je kind is vaak precies op de hoogte van de invulling en mogelijkheden van de maatregelen. Zij kunnen vaak het beste in een specifieke situatie en in de lijn van het schoolbeleid meedenken en adviseren.

[/featured_panel]

Gezina Topper:

“Geef aandacht aan de klas als geheel, het gemeenschappelijke gevoel. We gaan dit samen ervaren, we helpen en ondersteunen elkaar.”

[featured_panel column=”1″ columnoffset=”0″ headline=”Hoe ondersteun je als docent je leerlingen goed tijdens de examens?” type=”filled”]

  • Plan een paar gemeenschappelijke momenten in, zodat er een moment is waarop jongeren even hun verhaal kwijt kunnen en waar ze naartoe kunnen leven.
  • Erken als mentor/docent van de leerlingen dat het ook een uitdaging is en dat deze examensituatie bovenop de actuele coronamaatregelen komt, maar blijf positief en steunend.
  • Zorg dat er communicatie mogelijk is via een afgesproken communicatielijn, bijvoorbeeld via Teams of een klassen-app.
  • Heb je het idee op basis van je observaties of je gevoel dat je een leerling toch niet goed in beeld hebt of dat je je zorgen maakt om de thuissituatie neem dan contact op met de jongeren en of zijn of haar ouders. Maak je observatie bespreekbaar. Is er meer hulp nodig, betrek dan de zorgcoördinator of schoolpsycholoog.
  • Denk als docent ook goed aan jezelf. Spreek met collega’s over de (examen)situatie. Connectie is zo belangrijk.

[/featured_panel]

Bekijk ook