Internationalisering: waar zijn we mee bezig?

25-01-2018

De praktische kant van de internationalisering

De afgelopen dagen is er in de media veel gegaan aan de toestroom van internationale studenten naar de opleiding Psychologie, en in het bijzonder hoe dit bij de UvA in zijn werk gaat. Onderstaande is een reactie op het onlangs geplaatste opiniestuk in de Volkskrant, en de daarop gegeven reactie van Ingmar Visser, opleidingsdirecteur Psychologie UvA.

Dat de opleiding Psychologie aan het verengelsen is, is oud nieuws. De masterprogramma’s zijn immers al een aantal jaar geleden begonnen met het aanbieden van een Engelstalige variant. Met ingang van het studiejaar 2018-2019 zal er op de elf universiteiten waar psychologie gedoceerd wordt op negen locaties een internationale bachelor worden aangeboden (m.u.v. Utrecht University en de Open Universiteit). Over eventuele vraagtekens over het effect van deze verengelsing op de kwaliteit van de opleiding hebben we het al eens gehad.

Na het openen van de inschrijvingen voor de opleiding Psychologie aan de UvA hebben 1854 studenten zich aangemeld, 594 hiervan zijn Nederlandse studenten. Op het eerste gezicht hoge cijfers, daarin heeft Stefan Wirken gelijk, maar een kleine nuancering is wel op zijn plaats. 1854 aanmelders betekent namelijk niet dat er daadwerkelijk 1854 studenten zullen gaan knokken voor de 600 beschikbare plekken. Nee, er zullen gedurende de selectieprocedure nog veel studenten van beide groepen afvallen. De nuance die meneer Visser aanbrengt is dan ook terecht, maar hoe dan ook lijkt de groep die overblijft grotendeels uit internationale studenten te bestaan.

Deze groep zal vervolgens namelijk beginnen aan de selectieprocedure. De UvA doet dit op basis van een combinatietoets. Hierbij volgen de studenten twee colleges waarna een week later de opgedane kennis via twee toetsen getest wordt. Uit ervaring kunnen wij vertellen dat de selectietoets met name vragen bevat die met ingestudeerde kennis beantwoord kunnen worden. Los van de vraag of deze manier van toetsing überhaupt geschikt is wanneer het gaat om het selecteren van de meest succesvolle toekomstige studenten en psychologen, is het twijfelachtig of de scholier zich hier naar behoren op kan voorbereiden. Hij of zij is nog druk bezig met het voorbereiden van de eindexamens (de selectiemomenten zijn in februari en maart), en kan wellicht het belang van goed genoeg presteren op deze toets niet inzien. Heeft in internationale student in dat oogpunt niet meer te verliezen dan de Nederlandse scholier? De international heeft het thuisland verlaten, en komt bewust naar Nederland om een hoog aangeschreven opleiding te volgen. Zo spraken we laatst een student uit Italië die voor campus bezoeken in Nederland was en zich afvroeg ‘of er nu niet alvast ergens stof te verkrijgen is zodat hij zich voor de aangeboden colleges al kan voorbereiden op de toetsing’.

We snappen dat dit een aantal losse aannames zijn, echter zijn onze aannames wel gebaseerd op de praktijk die wij meemaken. Het lijkt ons dan ook goed om naast het nauwkeurig monitoren van de gebeurtenissen, ook te gaan bekijken wat er met deze internationale studenten gebeurt tijdens het daadwerkelijk studeren en vooral na hun afstuderen. Lees onze visie daarover hier.

Studenten-lidmaatschap

Studeer jij psychologie? Word dan nu lid van SPS-NIP. Het lidmaatschap biedt studenten talloze voordelen.
Word lid

Stage psychologie?

Als lid van SPS-NIP
heb je exclusief toegang
tot het volledige
stage overzicht met
misschien wel jouw
droomstage!

Meer weten?