We vinden dat we beslissingen zelf nemen. Sterker nog, autonomie is zelfs een van de drie basisbehoeften uit de zelf-determinatie theorie (Deci en Ryan, 2000). In hoeverre wordt door ons toedoen de vrije wil of de autonomie die mensen ervaren beïnvloed? En hoe ver mogen we daarin gaan? Waar ligt de grens van liberaal paternalisme naar bemoeizucht? Tijdens ons najaarscongres (11 oktober 2019 gingen sprekers uit de wetenschap, de overheid en het bedrijfsleven hier dieper op in.
Anouk de Regt - Gemeente Amsterdam
Anouk de Regt liet zien hoe de gemeente Amsterdam kennis over gedragswetenschap toepast in de praktijk. Op wat voor onderwerpen het wordt toegepast, wat voor uitwerking het heeft en welke beperkingen er zijn. Ook ging Anouk in op de ethische discussie van het toepassen van gedragsbeïnvloeding door de overheid.
- Bekijk de presentatie (pdf)
Verleiden of Misleiden? Mareille de Bloois - ACM
Beïnvloeding van consumenten is van alle tijden. Online beslisomgevingen bieden nieuwe mogelijkheden om deze beïnvloedingstechnieken toe te passen en door dataverzameling zijn bedrijven steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen. Voor de ACM is het belangrijk dat aanbieders consumenten niet zodanig sturen dat er in feite sprake is van misleiding. Om iedereen te helpen bij het bepalen waar de grens ligt, werkt de ACM aan guidance voor bedrijven.
- Bekijk de presentatie (pdf)
Psychologie en vrije wil: wat levert waarde binnen KPN? - Bart Schutz
Om de digitale verkoop- en klantervaring continu naar een hoger plan te brengen, voert KPN vele onderzoeken uit. Van gebruikerstesten en digitale klantonderzoeken tot gedragsanalyses. Belangrijk hierbij zijn de zogenaamde A/B-testen op de website (high powered randomized controlled trials). Deze vorm van testen levert zeer betrouwbare en valide inzicht in de invloed op gedrag van klanten.
In deze sessie namen KPN en Online Dialogue u -op hoofdlijnen- mee door een meta analyse van ruim 150 van dergelijke high powered randomized controlled trials. Wat levert nu daadwerkelijk positieve gedragsveranderingen op? Hypotheses op basis van wetenschappelijke inzichten, op basis van data analyses, de mening van experts, of die op wat klanten zeggen? En waarom zijn de uitkomsten uit de meta analyse voor velen zo tegen intuïtief?
Bart Schutz is oprichter en voorzitter van de sectie Sociale & Economische psychologie bij het NIP.
- Bekijk de presentatie (pdf)
Symposium gemist?
Ben je onderzoeker, economisch of sociaal psycholoog? De sectie Sociale & Economische Psychologie is de jongste sectie van het NIP en richt zich op de psycholoog die werkt aan positieve gedragsbeïnvloeding en -verandering in wetenschap, profit en/of non-profit organisaties. De sectie SEP organiseert regelmatig bijeenkomsten.
- Sluit je ook bij ons aan! Vul het interesseformulier in of word direct lid van het NIP.