Gustaaf Bos
Proefschrift: “Antwoorden op anderheid. Over ontmoetingen tussen mensen met en zonder verstandelijke beperking in omgekeerde-integratiesettingen.” (2016, Vrije Universiteit Amsterdam).
Wat gebeurt er tijdens ontmoetingen in ‘omgekeerde-integratiesettingen’? (plekken waar personen zonder verstandelijke beperking buren worden van mensen met verstandelijke beperking). Welke betekenissen geven de betrokkenen aan die ontmoetingen?
- Delen van zijn proefschrift zijn te downloaden vanaf de VU-website
Erika Boers
Proefschrift: “Beyond the eyes” (Rijksuniversiteit Groningen).
Over een dynamische assessment van communicatieve mogelijkheden van personen met doofblindheid en het diagnostisch instrument dat Erika Boers hiervoor heeft ontwikkeld. Zo kunnen ondersteuningsrichtlijnen en leerpotentie in kaart gebracht worden.
Daarnaast is de ICAL uit dit onderzoek gekomen: een instrument om interactie- en communicatievaardigheden van personen met doofblindheid en hun communicatiepartner te bepalen. Nog mooier is de dynamische assessment procedure die tot stand is gekomen waarmee de potenties op het gebied van communicatie in kaart kunnen worden gebracht.
Marieke Meppelder
Proefschrift: “Formal and informal support for parents with mild intellectual disabilities or borderline intellectual function: The strength of connections” (Vrije Universiteit Amsterdam).
Hoe ervaren ouders met een verstandelijke beperking en hun begeleiders het contact?. Mariekes onderzoek maakt deel uit van een grote onderzoek ‘Wat Werkt?’ Voor ouders met (verstandelijke) beperkingen. Tevens gaat het promotieonderzoek in op vragen met betrekking tot het hulp vragen en accepteren door ouders met een verstandelijke beperkingen.
Marga Martens
Proefschrift: “The intervention model for affective involvement and it’s effectiveness. Fostering affective involvement between persons who are congenitally deafblind and their communication partners” (Rijksuniversiteit Groningen)
Onderzoek naar het vergroten van affectieve betrokkenheid tussen communicatie partners en mensen met aangeboren doofblindheid. In de training die Marga ontwikkelde leren professionals hoe negatieve en positieve emoties te delen. Resulaten laten zien dat de negatieve emoties afname bij de personen met doofblindheid en er meer positieve emoties ontstonden tijdens het contact.
Wietske van Oorsouw
Proefschrift: “Considered care for complex clients” (Radboud Universiteit Nijmegen).
Scholing, gedrag en emoties van begeleiders in de gehandicaptenzorg. Onjuiste begeleiding levert grote gevaren op voor zowel de mensen met een beperking en gedragsproblemen als hun begeleiders. Volgens van Oorsouw is er meer specialistische opleiding nodig om goed met agressie om te kunnen gaan. Een combinatie van emotiemanagement, agressiemanagement en coaching zou begeleiding kunnen verbeteren. Hierbij is een combinatie tussen scholing en praktische coaching belangrijk. Om de verbetering van begeleiding te testen, is het raadzaam de cliënten zelf te vragen hun begeleiding te evalueren.
Binnen de sectie ZMVB zijn ook psychologen werkzaam in de langdurige zorg. Bekijk voor meer informatie het themadossier Langdurige zorg
Publicaties
- Competentieprofiel orthopedagoog/psycholoog in de zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen – Brancheverbijzondering van de bestaande profielen van de orthopedagoog-generalist, de Kinder- en Jeugdpsycholoog en de GZ-psycholoog (pdf – 2018)
- Brochure: ‘Wat kan de orthopedagoog of psycholoog voor jou doen?’ NIP en NVO, 2014
- Productenboek ‘Psychologen en orthopedagogen in de zorg voor mensen met een verstandelijk beperking’ NIP en NVO, 2009/2013
- Biezen, L. van der, Th. Oerlemans en P. Schalken, Regie over eigen leven van mensen met een verstandelijke beperking. ’s-Hertogenbosch, PRVMZ Noord-Brabant, 2004. 33 pagina’s. Nadere informatie bij MEE Noord-Brabant, mevr. L. van der Biezen (tel. 0413-334741 of e-mail l.vd.biezen@mee-nob.nl)
- Dijken, D.A.A. van (red.), School Interventie Programma. Voor leerlingen met een autisme spectrum stoornis en een verstandelijke beperking. Groningen, Accare, PINN, RuG, 2003, 70 pagina’s.
- Dijkxhoorn, Y. M., Unravelling Challenging Behaviour. A study into the factors that influence the occurrence of challenging behaviour of children with an Autistic Spectrum Disorder.
- Geus, R. en A. van Gennep, Gewoon er bij. Woonvoorzieningen voor mensen met lichte cognitieve beperkingen en ernstige psychische en/of gedragsproblemen. Utrecht, NIZW/LKNG, 2004, 101 pagina’s. ISBN 90-77-292-05-5.
- Isarin, Jet, Kind als geen ander. Moeders van gehandicapte kinderen tussen wie en wat. Budel, Damon, 2004, 247 pagina’s, ISBN 90-5573-510-8, € 16,90. Dit is een toegankelijke versie van Iet Isarins proefschrift De eigen ander.
- Kröber, Hans en Pouwel van de Siepkamp, Leiding geven en community care. Van het managen van organisaties naar de organisatie van support. Utrecht, NIZW/Princenhofgroep, 2004, 61 pagina’s, ISBN 90-5957-277-7.
- Laan, G. van der, E. Plemper en M. Flikweert, Vraaggericht werken door sociaal pedagogische diensten. Een vooronderzoek naar de professionele rol van maatschappelijk werkers.
- Mans, Inge, Zin der zotheid; vijf eeuwen cultuurgeschiedenis van zotten, onnozelen en zwakzinnigen. Amsterdam, SWP, 2004, 320 pagina´s, ISBN 90-6665-567-4.
- Moerbeek, Jozien, De kracht van de eenvoud. Leerdam, ASVZ Groep, 2003, 88 pagina’s, ISBN 90-77603-01-8.
- Plemper, E.M.T., H.J van Daal, I.A. van Berckelaer-Onnes, Y.M. Dijkxhoorn en M.J. Middelkamp, Specifieke zorg voor mensen met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke handicap. Eindrapportage.
- Rijksen, H., N. Nelissen, C. van Opzeeland en J. Vos (red.), Leven in het zorgplan. Levensvragen in het zorgplan voor mensen met een verstandelijke handicap. Budel, Damon, 2004, ISBN 90-7494-375-6.
- Rutgers Nisso Groep, Seksualiteitsbeleid? Gewoon doen! Handboek seksualiteitsbeleid voor GGZ-instellingen. Utrecht, Rutgers Nisso Groep, 2004, € 100,-. Voor nadere informatie: de afdeling Innovatie en Ontwikkeling van de Rutgers Nisso Groep, telefoon: 030-2313431 of rng.nl
- Schuurman, Martin, Marieke Speet en Marion Kersten, Onderzoek met mensen met een verstandelijke beperking. Handreikingen voor de praktijk. NIZW/LKNG, 2004, 120 pagina’s, ISBN 90-77-292-04-7, € 10,-. De publicatie is te bestellen bij het LKNG: info@lkng.nl.
- Stoll, J., W. Bruinsma, en C. Konijn, Nieuwe cliënten voor Bureau Jeugdzorg. Beschrijving van de groep jeugdigen met meervoudige problemen waaronder een lichte verstandelijke beperking en instrumenten voor herkenning en signalering.
- Terstegen, Chantal M., Assessing pain in children with profound cognitive impairment: The development of the Checklist Pain Behavior. Proefschrift Erasmus Universiteit Rotterdam, 19 mei 2004, 145 pagina’s, ISBN 90-9018062-1. Met samenvatting in het Nederlands en als bijlage de handleiding van de Checklist PijnGedrag (CPG).
- Wubs, J., Opvoedingsadvies aan Nederlandse ouders 1945-1999. Assen, Van Gorcum, 2004, 328 pagina´s, ISBN: 9023240286 € 25,00.
- Zeeuw, J. de, R. Dekker en W.C.M. Resing, Algemene Psychodiagnostiek I. Leiden, PITS, 2004, 611 pagina’s, ISBN 90-77020-03-9, € 79,50.
- Nederlandse vertalingen
Claire Sainsbury: Marsmannetje op school; over schoolkinderen met het Aspergersyndroom
Een boek van iemand met Asperger syndroom die ook professioneel werkt met kinderen met een ASS. Een boek van binnenuit, maar met zeer veel praktische handvaten, goed toegankelijk.
Olga Bogdashina: Waarneming en zintuigelijke ervaringen bij mensen met Autisme en Aspergersyndroom
Een vertaling uit het Russisch van een boek wat een uitgebreide beschrijving geeft van de mogelijke zintuiglijke problemen bij mensen met een ASS. Met schema’s om één en ander in kaart te brengen.
Tony Attwood: Het syndroom van Asperger: een gids voor ouders en hulpverleners
Een vertaling van een standaardwerk over Asperger syndroom.