De empathische organisatie – Zo word je de uitblinker waar iedereen bij wil horen

Henk Noort (2019)
NUBIZ, 320 pagina’s, € 26,99
EAN: 9789492790217

Tegenwoordig is elke organisatie een glazen huis. Dat is een probleem, want het vermogen om zich te verplaatsen in de positie van hun klanten, medewerkers en andere stakeholders is binnen veel organisaties onvoldoende ontwikkeld. En empathie is nu juist een cruciale succesfactor.

Om beter te kunnen inspelen op de behoeften van klanten en medewerkers en grip te houden op de reputatierisico’s, investeren steeds meer bedrijven – waaronder Zappos, Microsoft en Ford, maar ook talloze Nederlandse en Belgische bedrijven – daarom in hun empathische kwaliteiten. Die zogenoemde ‘corporate empathy’ heeft alleen maar voordelen: betere leiders, betere producten, aantrekkelijker voor talent, trouwere klanten en meer omzet. Organisaties die hoog scoren op de empathie-index groeien twee keer zo hard en maken 50% meer winst. Er is een sterke positieve correlatie tussen empathie enerzijds en groei en productiviteit anderzijds.

Henk Noort deed vijf jaar intensief onderzoek naar de positieve effecten van empathie. Hij sprak vele toonaangevende experts en bestudeerde de laatste (wetenschappelijke) onderzoeken en cases. Aan de hand van uiteenlopende praktijkvoorbeelden en diepgaande inzichten – zoals het Harley Davidson-effect en Het Menselijkheidsbeginsel – en diverse praktische tools – zoals De Empathiekaart en De 6 Regels voor Empathisch Leiderschap – helpt dit boek ambitieuze bestuurders, managers en professionals om hun organisatie empathischer en daarmee succesvoller te maken.