Verkoop jezelf!

Arco Poot | 01-05-2019
In februari 2019 was ik op het lustrumcongres van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), waar ik werd omringd door vele gedreven collega-psychologen. Inspirerende en leerzame lezingen, onder meer over de positieve psychologie en de oorzaken van stress.

Daarin is er bij collega’s overduidelijk veel vakkennis en bevlogenheid. Van die kant zit het qua aanbod en expertise dus wel goed. De vraagzijde daarentegen is een heel ander verhaal.

Maatschappelijke uitdagingen
In de media, op de werkvloer, in het dagelijks leven worden wij overspoeld door toenemend psychologisch verzuim, sociale-media-verslaving, fear-of-missing-out, burn-out onder scholieren en studenten, moeilijk oplosbare interculturele problemen, enzovoorts. Maatschappelijke uitdagingen genoeg voor professionals die met wetenschappelijk onderbouwde analyses en effectieve oplossingen komen.

Jezelf verkopen
Wat echter op het congres c.q. in de groepsdiscussies weer eens pijnlijk duidelijk werd, is dat wij psychologen onszelf daarin niet weten te verkopen. Dat speelt in hoge mate op bestuurlijk-politiek niveau, waarin wij als beroepsgroep vaak nog ontbreken aan de belangrijke gesprekstafels. Het vernieuwde NIP timmert actief aan de weg om dat te veranderen en daarin wel gezien en gehoord te worden, maar die veranderingen vragen tijd. Daarop wachten is niet verstandig en zeker niet nodig.

Op microniveau kan er veel worden gedaan aan de impact en zichtbaarheid van psychologen. Met andere woorden: hoe verkoop je jezelf effectief als psycholoog? Marketing, en zeker die gericht is op jezelf, is voor velen van ons echter ‘not done’. Anderzijds hoor ik wel heel vaak van collega’s dat zij als psychologen nu eens serieus willen worden genomen door de markt.

De markt is op alle niveaus vaak niet zo geïnteresseerd in het sterk wetenschappelijk gekleurde verhaal dat wij graag uitdragen. Dat laatste is logisch vanuit onze vorming en opleiding, maar desalniettemin is die vorm vaak weinig effectief en overtuigend naar de markt.

Professional branding
Kern van een markgerichte aanpak (professional branding) is in begrijpelijke taal, vlot en concreet te verwoorden wat jouw specifieke expertise en tastbare meerwaarde zijn. En net zo duidelijk verwoorden wat de beperkingen en tekortkomingen zijn van de concurrentie.

Waarom zou men een psycholoog inhuren in plaats van een niet-psycholoog met een gelikt, algemeen verkoopverhaal? Waarom zou men een COTAN-testbatterij gebruiken in plaats van een fraai opgesmukt kleurentestje dat inhoudelijk aan alle kanten rammelt? Het lijkt een open deur, maar deze gebakken-lucht-patronen heb ik in de afgelopen jaren op alle mogelijke manieren en op grote schaal gezien. Want de markt weet vaak niet waar men op moet letten.

Meerwaarde expert-psycholoog
Om het voorgaande meer concreet en tastbaar te maken: als beroepskeuze-adviseur moet ik het altijd opnemen tegen een stortvloed aan gratis of hele goedkope keuzetests. Die leveren zelden duidelijke antwoorden op, wel veel verwarring en daarmee negatieve ideeën over psychologische keuzetests.

Potentiële klanten moet ik daarom duidelijk maken waarom men toch moet investeren in een ‘dure’ professionele keuzetest. Wat is het verschil met een gratis variant, waarom is een betaalde vorm wel effectief, wat is mijn meerwaarde daarin als expert-psycholoog?

Van huis uit had ik er weinig zin in, maar hoe langer en vaker ik dat verhaal vertel, hoe leuker het wordt. Het is namelijk geen commerciële gebakken lucht, maar het uitdragen van de waarden waar ik als gedreven psycholoog voor sta. En als die kwaliteit en (praktische) meerwaarde eenmaal ervaren is door één klant, volgen vele andere klanten vanzelf ook, zo leert de ervaring.

Samenvattend wordt het wat mij betreft hoog tijd dat wij collectief de wetenschappelijk schroom van ons afgooien. De markt zit zoals gezegd om onze psychologische expertise te springen. Nu moeten wij de markt duidelijk maken dat deze kennis bij ons kan en moet worden gehaald.
Zie voor inspiratie op dat vlak onder meer Promoot jezelf! 

Arco Poot, Registerpsycholoog NIP/ Arbeid & Organisatie, eigenaar van ACP Adviesgroep. 

 

Reageren? Mail naar A&O-items.