Talentmanagement op de Ajax-manier

Rik Duursma | 26-06-2019
In de thuiswedstrijd in de halve finale tegen Tottenham Hotspurs stonden maar liefst 7 Ajax-spelers op het veld die uit de jeugdopleiding van Ajax afkomstig waren. Bij de tegenstander daarentegen geen enkele speler uit de jeugdopleiding.

Om het succes van Ajax te verklaren moet je volgens ‘kenners’ kijken naar de jeugdopleiding. Daar is heel veel aandacht voor de training en vorming van jonge spelers en dat gaat verder dan voetballen. Er werken diëtisten, performance coaches, docenten, mediadeskundigen en tal van andere specialisten. Zij hebben allemaal het doel een omgeving te creëren waarin jonge voetballers zich kunnen ontwikkelen op fysiek en mentaal vlak.

Champions League-niveau is niet voor iedereen weggelegd, maar het beleid met focus op ontwikkeling is wel een lichtend voorbeeld wat betreft talentmanagement.

Aandacht maakt alles mooier
Ikea heeft het ook begrepen, zoals blijkt uit de laatste reclameslogan Aandacht maakt alles mooier, en dat geldt vast voor de Klippan bank en Expedit kast, maar vooral ook voor mensen en hun onderlinge relaties.

Een treffend voorbeeld kwam ik tegen in het boek De wet van Snuf van managementspreker Jos Burgers (2014). Na de oorlog in Vietnam waren er veel weeskinderen. Baby’s werden massaal ondergebracht in verpleeghuizen met zalen met lange rijen bedjes. Er was te weinig hulp om alle baby’s echt aandacht te geven. Veel van hen stierven, maar in één van de slaapzalen was de babysterfte beduidend lager. De verklaring? Als de verpleegster langs de bedjes in deze slaapzaal liep, strekte zij altijd haar handen opzij en raakte zo elke baby meerdere keren per dag aan.

Aandacht is een primaire levensbehoefte die ook op de werkvloer terug moet komen. Door aandacht te hebben voor, en te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van mensen zorg je ook voor beter functionerende en effectievere medewerkers, die langer blijven, meer bijdragen en gelukkiger zijn. Talent kan niet zonder training, scholing en coaching om tot bloei te komen, zoals dat ook geldt voor sporttalent.

Trendbreuk
HR-professionals zullen in 2020 voor het eerst sinds vijf jaar niet langer de werving van nieuwe medewerkers als topprioriteit hebben, maar juist scholing en behoud van huidige medewerkers. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport HR Trends 2019-2020 van adviesbureau Berenschot (2019).

Vrij vertaald is de conclusie dat je mensen in een organisatie aandacht moet geven om ze te binden en blijven boeien. Echte aandacht is een buitengewoon schaars goed geworden. Volle aandacht is bijzonder. Regelmatig wanneer ik luister naar een gesprek tussen twee mensen ontdek ik dat deze mensen niet naar elkaar luisteren. Er worden twee losse verhalen verteld, het zijn twee personen in gesprek met zichzelf. Maar zelf maak ik mij er (gelukkig maar soms) ook schuldig aan. Als mijn zoontje wil laten zien wat voor prachtige krabbels hij op het zoveelste papiertje heeft getekend, kijk ik met een half oog naar mijn laptopscherm, switch naar een appje dat binnenkomt en met een vluchtige blik in zijn richting, mompel ik iets van: ‘wow, mooi hoor’.

Aandacht als metier
In mijn werk geef ik in opdracht van organisaties aandacht aan mensen. Ik luister naar ze zonder zelf mijn verhaal te willen vertellen. In een interview of coachingsessie krijgen ze mijn onverdeelde aandacht als ik samen met hen op zoek ga naar hun talenten, drijfveren, valkuilen en ambities. Ik stel vragen, luister, en observeer. Ik wil weten waar iemand goed in is, wat iemand drijft, waar het soms knelt en wat voor persoonlijkheid iemand heeft.

Soms gebruik ik deze informatie om een advies te geven over geschiktheid voor een bepaalde functie, maar gelukkig gaat het steeds vaker om het richting geven in en bijdragen aan ontwikkeling. Als organisatie is het faciliteren van ontwikkeling dé manier om te zeggen: ik waardeer jou als medewerker, en ben bereid om tijd en aandacht aan jou te besteden om je nog beter te maken! En natuurlijk is dat ook in het voordeel van de organisatie, maar de aandacht voor de mens staat centraal.

Ik gun dan ook iedereen de mogelijkheid om met zichzelf aan de slag te gaan en Champions League te gaan spelen, of in ieder geval zijn of haar talent optimaal in te zetten. Een assessment, training of coachingtraject kunnen daaraan bijdragen, maar zijn slechts instrumenten. Het wordt pas écht effectief als die onderdeel zijn van continue aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en de stimulatie vanuit de organisatie om de beste versie van jezelf te worden.

Literatuur

  • Burgers. J. (2014). De wet van Snuf: Wat je geeft, krijg je terug. Culemborg: Van Duuren.
  • Berenschot (2019). HR Trends 2019-2020. Onderzoeksrapport in samenwerking met Performa en Afas.

Rik Duursma werkt als organisatiepsycholoog bij Berenschot en helpt organisaties de juiste keuzes te maken in het selecteren en ontwikkelen van mensen. Hij schrijft over de ontwikkelingen op het gebied van assessments en de onderwerpen die hij tegenkomt bij het uitvoeren van assessments.

Reageren? Mail naar A&O-items.