Veelgestelde vragen PE-online

Ga naar psynip.nl/pe-online. Je inlognaam is je relatienummer of registratienummer (zonder letters NIP en voorloopnullen) en het wachtwoord dat je van het NIP hebt ontvangen.

Controleer of je het juiste nummer hebt om in te loggen (relatienummer of registratienummer zonder de letters NIP en zonder voorloopnullen).

Controleer of je wachtwoord juist is. Je hebt een wachtwoord van het NIP ontvangen. Als je een nieuw wachtwoord hebt aangevraagd, is daarmee het oude wachtwoord vervallen. Een nieuw wachtwoord aanvragen kan door 'Wachtwoord vergeten' te kiezen en je gebruikersnaam in te vullen. Je ontvangt je wachtwoord via de mail.

Mocht het alsnog niet lukken, neem dan contact op met het NIP via ledenadministratie@psynip.nl.

  1. Ga naar psynip.nl/pe-online en log in met je nummer en wachtwoord. Kies het gewenste traject.
  2. Kies Verzoek tot toelating registratietraject wanneer je wilt starten met een registratietraject
  3. Kies Verzoek tot directe inschrijving registratie wanneer u voldoet aan de eisen voor directe inschrijving
  4. Kies Verzoek tot toelating herregistratietraject wanneer je al bent geregistreerd en wilt herregistreren
  5. Volg de stappen die het systeem aangeeft om het dossier aan te maken.
  1. Ga naar psynip.nl/pe-online en klik op Naar PE-online. Je kunt inloggen met je relatienummer. Bij leden is dat  het nummer dat ook op al je correspondentie staat vermeld, het nummer zonder de letters NIP en de voorloopnullen. Niet-leden hebben het nummer op aanvraag ontvangen via e-mail van registraties@psynip.nl
  2. Voer je wachtwoord in. Als je je wachtwoord vergeten bent, klik je op Wachtwoord vergeten. Je ontvangt dan per e-mail een nieuw wachtwoord en het oude wachtwoord vervalt. Mocht je je wachtwoord niet via de e-mail ontvangen, dan heeft het NIP geen juist e-mailadres van je. Neem dan contact op met de ledenadministratie via ledenadministratie@psynip.nl.
  3. Je bent ingelogd en automatische opent PE-online in een nieuw scherm.
  4. Je bent nu op het beginscherm van PE-online en hier kun je kiezen uit verschillende trajecten.
  5. Je kunt klikken op Mijn dossier, bovenin de menu-balk. In je dossier zie je het overzicht van je activiteiten.
  1. Na inloggen op PE-online ga naar Mijn Dossier. Daar klik je op de naam van het verzoek waarbij je documenten wilt toevoegen. Je ziet voor elk onderdeel de blauwe letters Toevoegen staan. Je kunt hier activiteiten toevoegen.
  2. Vul eerst de datum in waarop de activiteit voltooid/afgelopen is (bij een lopende activiteit, zoals werkervaring, vul de datum van vandaag in). Klik op Volgende.
  3. Vul in dit scherm gegevens in die betrekking hebben op de activiteit. Bij Bijlage kun je een document uploaden (bij een scholingsactiviteit bijvoorbeeld het certificaat van deelname).
Je ontvangt via PE-online een bericht van het NIP zodra je verzoek is goedgekeurd.
Als je dossier is goedgekeurd, ontvang je een certificaat. Tevens krijg je een nieuw traject in PE-online, namelijk een nieuwe herregistratieperiode (tenzij er geen herregistratie hoort bij jouw aanvraag, zoals voor het supervisorschap Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP). Je krijgt eenzelfde dossier, dat voor de komende vijf jaar geldig is en waar alle geaccrediteerde scholing automatisch in terechtkomt. Je kunt hier tussentijds documenten in uploaden en je kunt dit dossier na vijf jaar indienen om je verzoek tot herregistratie te doen.
Je ontvangt via PE-online en via de post bericht. Je naam wordt doorgehaald in het register en je staat niet meer ingeschreven. Je mag de bijbehorende titel niet meer voeren en je wordt niet meer vermeld in de lijsten met geregistreerde psychologen voor de zorgverzekeraars. Tevens vervalt hiermee het recht op vrijstelling van btw. Als je geen verzoek indient, wordt je naam ook doorgehaald en ontvang je hiervan bericht via de post.
  1. Maak eerst alle gegevens compleet, dus lever alle gevraagde gegevens aan. Je status komt op compleet te staan als je alle verplichte gegevens hebt ingevoerd (als je bovenin klikt op Mijn dossier, komt compleet te staan in de vierde kolom).  Het kan echter zijn dat er meer gegevens nodig zijn, dus ga dit zorgvuldig na door alle vragen goed door te nemen en waar nodig te beantwoorden.
  2. Als je vervolgens bovenin de blauwe balk klikt op Mijn dossier zie je een balk waarin een aantal kolommen staan. In de eerste kolom staat nu: Dossier indienen en in de vierde kolom staat of je verzoek compleet is.
  3. Wanneer je alle benodigde gegevens hebt ingevoerd, kun je je dossier indienen, klik op de blauwe letters: Indienen dossier.
  4. Loop nu een aantal stappen door die voor zichzelf spreken.
  5. Je ziet een nieuw scherm waarbij je op volgende moet klikken, vervolgens krijg je in de meeste gevallen een scherm waarbij je moet aanvinken dat je de beroepscode van het NIP onderschrijft en dat je je dossier naar waarheid hebt ingevuld. Klik nog een keer op verstuur/volgende.
  6. Als je weer op volgende klikt, zie je in de meeste gevallen een optie om een betalingsmethode te kiezen (uitzondering is als er geen bedrag verschuldigd is). Je kunt ofwel via iDeal ofwel via overboeking betalen. Als je kiest voor overboeking krijg je een e-mail met betaalinstructies. Je betaalt aan Docdatapayments (een rekeningnummer in Duitsland). Let op: je dossier wordt alleen in behandeling genomen als je hebt betaald. Als je nu doorgaat, is je dossier definitief aangemeld.
  7. Om te controleren of het verzoek indienen is gelukt, ga terug naar Mijn dossier in de blauwe balk en vervolgens zal nu in dezelfde balk als bij stap 2 Verzoek aangemeld staan.
Neem contact op met de secretaris van de registratiecommissie via  registraties@psynip.nl o.v.v. de betreffende registratie, of bel via het algemene nummer: 030 – 820 15 00.
Log in via psynip.nl/pe-online en ga naar je dossier in PE-online. Vervolgens staat bovenin het scherm een klein geel envelopje, waarin berichten staan. Je kunt ook op Mijn dossier klikken, ook hier vind je de berichten en kun je reageren. Tevens ontvang je per e-mail een bericht dat er een bericht voor je klaarstaat.
Log in in PE-online, ga naar Mijn Dossier, daar vind je een overzicht van je berichten.
  1. Bovenin het scherm staat een envelopje waarmee jede berichtenpagina opent. Hier vind je je berichten.
  2. Als je een bericht opent, staat onderin het bericht: 'Klik hier om naar het desbetreffende scherm te gaan. Klik op hier en je komt in je dossier.
  3. In dit dossier kun je naar beneden scrollen en hier vind je het kopje Vraag & antwoord. Hieronder staat in blauwe letters nogmaals het bericht of de berichten. Selecteer een bericht om het te openen, je kunt bovenin beeld op de knop Antwoord klikken.
  4. Vink hier in het kopje Aan de betreffende persoon aan, typ je bericht en met de knop Versturen wordt het bericht verzonden.
  5. Je kunt ook een nieuw bericht sturen i.p.v. een reactie. Dit doe je door vanaf stap 4 niet het bericht open te klikken maar te klikken op Nieuwe vraag en vervolgens stap 5 te doorlopen.
Voordat je het registratieverzoek kunt indienen, dien je informatie te geven over je werkervaring, diploma en je VOG. Daarbij moet je documenten uploaden:
  1. Scan en save (opslaan) het document.
  2. Het uploaden van bestanden werkt in principe hetzelfde als het uploaden van een document bij een e-mailbericht. Doorloop de wizard en er verschijnt vanzelf een button Document toevoegen. Als je je daarop klikt, kun je in je bestandsmappen het document selecteren.
  3. Let op: Heb je geen 'pop-up blokker' aanstaan? Deze kan ervoor zorgen dat de wizard niet zichtbaar wordt. 
  4. Indien er staat dat je dossier compleet is, kan het zijn dat je niets meer aan je dossier kunt toevoegen. In dit geval dien je of contact op te nemen met een medewerker van registraties, ofwel een document uit je dossier te verwijderen om vervolgens te kijken of je het nu wel kunt uploaden (en vervolgens kun je het andere document ook weer toevoegen).
Heb je hulp nodig bij het indienen van een registratieverzoek? Raadpleeg de Handleiding PE-online 4.0 (pdf).
Log in via psynip.nl/pe-online. Hier kun je op Mijn dossier klikken en als je dan weer op je dossier klikt, kom je op de pagina waar je documenten kunt toevoegen. Vul eerst een datum in en klik op Volgende. Vervolgens kun je documenten uploaden.
In de meeste gevallen is het een vereiste om ingeschreven te kunnen worden in het register, om de beroepscode onderschrijven. Zodra je het registratieverzoek volledig hebt ingevuld verschijnt in het hoofdscherm een button Verzoek indienen. Als je daarop klikt, word je gevraagd de beroepscode door middel van een vinkje te ondertekenen. Het betreft dus een digitale ondertekening. Ook NIP-leden (die bij hun lidmaatschap de beroepscode al hebben ondertekend) moeten deze beroepscode opnieuw onderschrijven.
Wanneer je je dossier in één dag invult en dus bij alle wizards dezelfde invoerdatum geeft, geeft het systeem een waarschuwing. Deze waarschuwing houdt uitsluitend in dat je op deze datum al iets hebt ingevoerd. Je kunt na het wegklikken van de waarschuwing gewoon doorgaan (klik wel een extra keer op de knop Volgende .
Nee, ga hiervoor terug naar Mijn Dossier en klik op de knop Dossier opsturen.  Als er een bedrag verschuldigd is, kom je in een betalingsmodule, waarna het dossier wordt verstuurd naar het NIP.
Op het scherm zie je direct na verzending een pop-up met een ontvangstbevestiging. Hieraan zie je dat je dossier in goede orde is ontvangen. Dit betekent dat het dossier bij ons is terechtgekomen, het zegt niets over een eventuele goed- of afkeuring van het dossier door de commissie. In Mijn dossier kun je ook zien dat de knop dossier insturen is gewijzigd in In behandeling of Verzoek aangemeld.
  1. Log in in PE-online
  2. Klik op Mijn dossier
  3. Klik op de blauwe tekst vooraan de regel van de aanvraag waarvan je de factuur wilt inzien.
  4. Onderaan het scherm wat je nu voor je ziet, zie je de factuurgegevens. Klik op het referentienummer om de factuur te openen.
Heb je een herinneringsbericht ontvangen? Dan kun je ook via dit bericht meteen online betalen.
  1. Log in in je PE-online dossier
  2. Klik op Berichten (blauwe tekst bovenin het scherm)
  3. Open het bericht, en kies voor online betalen
  • Log in in je PE-online dossier
  • Klik op Mijn dossier
  • Klik op de blauwe tekst vooraan de regel van de goedgekeurde aanvraag waarvan je de factuur wilt inzien.
  • Onderaan het scherm wat je nu voor je hebt, zie je de factuurgegevens. Klik op het referentienummer om de factuur te openen.
Je presentie wordt na afronding van de scholing doorgaans binnen drie maanden ingevoerd in PE-online door de scholingsinstelling. Is dit niet gebeurd, dan kunnen hier meerdere oorzaken voor zijn:
  • De scholingsinstelling heeft je presentie nog niet opgevoerd.
  • Je presentatie is opgevoerd, maar niet onder jouw NIP-nummer
  • De scholingsinstelling heeft je presentie onder een niet relevant ID-nummer toegevoegd (accreditatie is nl. altijd gebonden aan een specifieke registratie). Je ziet dan in het activiteitenoverzicht de scholing staan, met de uitleg: De scholing is niet aangevraagd bij deze beroepsgroep. Benader in bovenstaande gevallen de scholingsinstelling met het verzoek je presentie juist in te voeren. Noem in je verzoek de relevante gegevens: naam en NIP-nummer, de titel van de scholing, datum van afronding en het ID-nummer waaronder de punten zijn toegekend voor je (her)registratie. Als je het ID-nummer niet kent (dit staat als het goed is op je certificaat), noem dan de registratie waarvoor je de punten bijgeschreven wilt krijgen.
  • De scholingsinstelling heeft geen accreditatie aangevraagd voor de registratie waarvoor je de scholing wilt opvoeren. In sommige gevallen kun je de scholing dan zelf in je dossier zetten. Raadpleeg hiervoor de regels van de specifieke registratie.