NIP

Home NIP Klachtenregeling

NIP Klachtenregeling

Als zorgaanbieder onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en/of de Jeugdwet ben je verplicht om een klachtenregeling beschikbaar te hebben. En je moet deze bekend maken bij je cliënten. Onder de Wkkgz moet je een klachtenfunctionaris aanbieden en je aansluiten bij een geschillencommissie. Onder de Jeugdwet moet je je aansluiten bij een klachtencommissie. Ook ben je verplicht een klachtenreglement te hebben en dit bekend te maken aan je cliënten voor aanbieders, dat geldt onder beide wetten. Vanaf 1 januari 2023 biedt het NIP ook zelf een klachten- en geschillenregeling. Deze regelingen biedt het NIP met ledenvoordeel aan in twee vormen. Zie voor deze pakketten de informatie voor Wkkgz-aanbieders en informatie voor Jeugdwet-aanbieders.

Natuurlijk voer je als psycholoog je werkzaamheden met grote zorgvuldigheid uit, zorg je voor goede kwaliteit van je beroepsmatig handelen en houd je je aan de Beroepscode voor psychologen van het NIP. Niettemin kan het voorkomen dat een cliënt niet tevreden is over de behandeling. Als zorgaanbieder onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Jeugdwet ben je daarom verplicht om een klachtenregeling beschikbaar te hebben voor je cliënten. Zo geldt voor aanbieders onder de Wkkgz dat zij een klachtenfunctionaris moeten aanbieden en toegang tot een geschillencommissie. Onder de Jeugdwet moet je als aanbieder toegang bieden tot een klachtencommissie. Ook ben je onder beide wetten verplicht een klachtenreglement te hebben en dit bekend te maken aan je cliënten.

Klachtenregeling Wkkgz

Klachtenregeling Jeugdwet

 

Twijfel je of je onder de Wkkgz valt, doe dan de zelftest van het ministerie van VWS

Omgang met klachten

Als NIP ondersteunen wij onze leden bij het omgaan met klachten. Hiervoor is de handreiking preventie en omgang met klachten opgesteld. We bieden leden daarnaast de mogelijkheid om zich bij onze klachtenregeling aan te sluiten waardoor zij aan de eisen van de Wkkgz en de Jeugdwet voldoen. Leden kunnen ook vragen stellen aan ons Informatiecentrum en tijdens het beroepsethisch spreekuur.

 

Cookies op NIP
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.