Goede zorg heeft oog voor de mogelijke invloed van gender, sociaal economische status, culturele achtergrond en andere achtergrondskenmerken van mensen. Deze kenmerken kunnen gevolgen hebben voor hoe men denkt en praat over opvoeding, gezondheid en ziekte. Wanneer psychologen deze invloed onvoldoende (h)erkennen kan dit de ontwikkeling van het kind, communicatie met kinderen en ouders, diagnostiek, advisering en behandeling nadelig beïnvloeden.
Wat doet het NIP?
Binnen het NIP houdt naast de Centrale commissie Culturele diversiteit en psychologie ook de sectie Seksualiteit & diversiteit en het Best interest of the Child-project zich bezig met deze thematiek. Het NIP heeft samen met de NVO en het Onderzoeks- en expertisecentrum voor Kinderen en Vreemdelingenrecht een pool gevormd van kinder- en jeugdpsychologen en orthopedagogen die onderzoeken doen bij kinderen en gezinnen in vreemdeling-rechtelijke procedures.
- Lees meer in het themadossier Vluchtelingenkinderen
Presentaties
- Intercultureel vakmanschap in jeugdzorg en jeugdhulpverlening: naar een effectieve ondersteuning van schapen met vijf poten, Yolanda te Poel (pdf)
- Transculturele aspecten van supervisie – weerstand door verwarring, Polli Hagenaars, Marja Hodes en Sita Somers (pdf)
- Het cultureel interview, Hans Rohlof (pdf)
- Het culturele interview – Nederlandse versie, Hans Rohlof, Noa Loevy, Lineke Sassen & Stephanie Helmich (pdf)
- Culturele Interview bij kinderen en jeugdigen, Huub Beijers (pdf)
- Workshop Overbruggen van verschillen, Hans Bellaart (pdf)
- Verantwoord en fair testgebruik, Jorg Huijding, Bas Hemker, Remko Van den Berg, De Psycholoog april 2012 (pdf)
Handvatten en instrumenten voor psychologen en pedagogen
NIP en NVO hebben in 2012 binnen het project Intercultureel vakmanschap een aantal producten ontwikkeld:
Alle bestanden zijn te downloaden in .pdf formaat
- Handboek: Interculturele diagnostiek bij kinderen en jongeren
Let op: dit is een groot bestand (11 MB), downloaden duurt langer - Diversiteit in supervisie – aanbevelingen en handvatten voor supervisoren
- Notitie ‘Culturele diversiteit in het licht van de beroepscodes en interculturele competenties: een hulpmiddel tot reflectie’
- Een oefening in kruispuntdenken
- Het kruispuntspel
- Intervisiekaarten
- Verslag leernetwerkbijeenkomst Intercultureel vakmanschap: verbinding opleiding en praktijk