Rob van Dijk
![]() |
Medisch antropoloog
Bestuurslid sinds aanvang (2019); voorzitter sinds 2021 Ik heb culturele antropologie gestudeerd en mij gespecialiseerd in de medische antropologie. Sinds 1980 ben ik in als onderzoeker, projectleider, trainer en consulent betrokken geweest bij vraagstukken op het snijvlak van cultuur, gezondheid en migratie. Sinds 1994 ben ik werkzaam geweest in de ggz, het laatste decennium als consulent interculturele zaken en adviseur diversiteitsmanagement bij Parnassia Groep en haar voorgangers. Daarnaast ben ik medeoprichter van de afdeling Transculturele Psychiatrie van NVvP, waarvan ik ruim tien jaar bestuurslid ben geweest, en redacteur van verschillende tijdschriften op mijn vakgebied, zoals Medische Antropologie, en Cultuur Migratie en Gezondheid. De afgelopen jaren ben ik ten slotte betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Generieke Module Diversiteit, een van de kwaliteitsstandaarden van AKWA GGZ. Ik ben altijd hartstochtelijk gepleit voor een opvatting van cultuur die recht doet aan persoonlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en waarschuwt voor een culturele stereotyperingen. Vanuit dat uitgangspunt heb ik bijgedragen aan de ontwikkeling van handvaten, werkvormen en instrumenten die inzicht bieden aan de individuele omgang met culturele repertoires. Te denken is aan de culturele formulering, het culturele interview en het Cultural Formulation. De praktische uitwerking van mijn denken is te vinden in een aantal publicaties, waarvan Het Handboek Culturele Psychiatrie en Psychotherapie (De Jong & Van Dijk, Boom 2020) de meest recente is. Mijn expertise is het snijvlak cultuur, gezondheid en migratie, de relatie en relevantie van de antropologie voor de psychologie en psychiatrie en de ontwikkeling van inclusieve, cultuursensitieve behandeling en organisaties. |
Dr. Michael Bender
![]() |
GZ-psycholoog/ WZD-functionaris
Assistant Professor Department of Social Psychology Tilburg University In my work, I study culture, in particular acculturation, international student adjustment, threat, inter-group behavior, and identity. I am passionate about teaching and infusing culture into the psychology curriculum and care about the methodological appropriateness of our studies and tools (topics on which I regularly give workshops and summer schools). I hope to contribute to fostering our understanding of culture and methods, how we can best include it in our education and curricula, and am excited about expanding my knowledge in our field.
|
Dr. Byron G. Adams
![]() |
Assistant Professor University of Amsterdam and a Senior Research Associate University of Johannesburg, South Africa
Bestuurslid sinds aanvang (2019) I also currently serve on the Governing Council for the Society of Emerging Adulthood. My research focuses on identity across different groups (i.e., cultural, gender, and national groups), life stages (i.e., adolescents and emerging adults), and life domains (i.e., school and work). I emphasize the importance of culture, diversity, and inclusion within my teaching (which includes seminars, workshops and guest lectures). I am interested in understanding how we can ensure a more equitable, inclusive, and healthy work environment and society and to what extent to Western psychological perspectives and models take into account non-Western perspectives. My contribution lies in accounting for minoritized groups’ perspectives, particularly within the field of work and organizational psychology. I also have expertise in measurement and assessment, with a focus on cross-cultural samples.
|
Dr. Victor Kouratovsky
![]() |
Klinisch psycholoog – BIG register nr. 99050381325, Kinder- en Jeugdpsycholoog Specialist NIP
Bestuurslid sinds aanvang (2019) Vanuit mijn klinisch werk met mensen met heel diverse achtergronden heb ik mij vanaf eind jaren ’80 ingezet om helder te krijgen wat dit werk anders maakt en hoe hier professioneel verantwoord in te handelen. Dat is een zeer nodige en voortgaande onderneming gebleken die van groot belang is om velen, collega’s maar vooral ook de mensen die van hen afhankelijk zijn en hulp nodig hebben, te behoeden voor professionele fouten met ernstige gevolgen. Over de resultaten van deze inspanning heb ik vele malen gepubliceerd maar ik heb mijzelf ook op allerlei andere manieren ingezet, waaronder als secretaris van de sectie ggz. Momenteel ben ik o.a. verbonden aan de Parnassia Groep: Diagnostiek Raad en Specialismegroep Culturele psychiatrie, en voor mijn klinisch werk met kinderen, adolescenten en volwassenen aan resp. Youz kinder- en jeugdpsychiatrie, het Expertisecentrum Transculturele Therapie (ETT) en aan ExpatPsy. |
Fatma Agca
![]() |
GZ-psycholoog (kind en jeugd), orthopedagoog en onderzoeker
Bestuurslid sinds 2021 Mijn naam is Fatma Agca en ik ben in 2011 afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht, waar ik de master Orthopedagogiek heb afgerond met als specialisatie psychosociale problemen. Op dit moment werk ik als GZ-psycholoog bij i-psy (Parnassia Groep) en Terra Mental Health. Ook doe ik onderzoek naar de ontwikkeling van meervoudige identiteiten van Turks-Nederlandse jongeren. Sinds 2011 heb ik bij verschillende instellingen gewerkt in de jeugd GGZ, met kinderen, jongeren en hun gezinnen. Vanaf het begin van mijn werk als orthopedagoog heb ik bijzondere interesse in hoe de etnische, culturele en religieuze achtergrond van cliënten van invloed is op (het ontstaan van) klachten, verschillende verklaringsmodellen en uiteindelijk het herstel van de cliënt. En daarnaast ook hoe dit binnen een (cultuur)sensitieve behandelrelatie vorm kan krijgen, met aandacht voor verschillen én overeenkomsten tussen hulpverlener, cliënt en het systeem van de cliënt die bestaat uit bijvoorbeeld ouders, vriendschappen, scholen en diverse subculturen. |
Dr. Özgül Uysal-Bozkir
![]() |
(neuro)psycholoog NIP
Algemeen bestuurslid sinds 2021 Ik heb klinische neuropsychologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarna ben ik als projectleider gaan werken op afdeling ouderengeneeskunde van het Academisch Medisch Centrum. Een uniek project (i.s.m. het toenmalige Slotervaartziekenhuis) dat de (mentale) gezondheid van de oudere migranten in kaart heeft gebracht, met specifieke aandacht voor de prevalentie van dementie onder migranten. Binnen dit project is er ook een dementiescreening ontwikkeld speciaal voor ouderen die het Nederlands niet als eerste taal beheersen en lager zijn opgeleid. Het onderzoek rolde uit in een promotie in 2016; vervolgens een postdoc fase met een focus op het verbeteren van het zorgtraject van dementiezorg voor deze specifieke groep ouderen. In 2020 heb ik een stap gezet richting de Erasmus Universiteit waar ik als universitair docent werk op afdeling Psychologie. Naast het vaardigheidsonderwijs, richt ik mij op het onderzoek. In beide probeer ik mijn expertise tot uiting te laten komen; interesse en expertise in interculturele vaardigheden die we de toekomstige professionals willen meegeven, cross-culturele psychologie, cultuursensitief werken in de (dementie)zorg. Ik ga graag samenwerkingen aan met diverse belanghebbende waarbij we elkaars kennis benutten. |