Tips en werkwijze voor sectienieuwsbrieven

NIP-leden ontvangen regelmatig nieuwsbrieven van het NIP: iedere vrijdag de NIP-nieuwsbrief en maandelijks de Ledenvoordeel nieuwsbrief. Daarnaast verstuurt elke sectie regelmatig nieuwsbrieven, dit verschilt per sectie van 1x in de maand tot 2x per jaar.  De nieuwsbrieven worden over het algemeen goed bekeken: gemiddeld de helft opent deze mails, ongeveer 10% klikt door naar een bericht op de site van het NIP.

Het doel van een nieuwsbrief is de ontvangers wijzen op nieuwe content op de website, dus laten zien dat er nieuwe informatie op de website is geplaatst en daar naartoe verwijzen. Vaak wordt de nieuwsbrief zelf gebruikt om alle nieuwe informatie in te vermelden, maar dat is een omgekeerde werkwijze. Heb je iets nieuws te melden? Zorg dan voor een korte inleidende tekst en laat een langere informatieve tekst op je sectiepagina plaatsen.

Hierbij wat tips om de sectienieuwsbrieven meer impact te geven.

 

Spreek de doelgroep aan

Leden ontvangen al heel veel e-mails. Zorg dus dat de sectienieuwsbrief eruit springt! Hoe? Door informatie aan te bieden die dichtbij de leden staat. Deel het laatste vaknieuws, interessante publicaties, interviews, verslagen en aankondigingen van activiteiten. Wil je toch iets herhalen wat al in andere nieuwsbrieven te lezen was? Voeg extra informatie toe speciaal voor je doelgroep. Bijvoorbeeld een aanbeveling van een vooraanstaand sectielid die in een enthousiaste, aansprekende zin vertelt waarom sectieleden een bepaalde bijeenkomst echt niet mogen missen. Zet niet teveel onderwerpen in een nieuwsbrief. Stuur liever iets vaker een wat kortere nieuwsbrief dan twee keer per jaar een hele lange. Spreek je doelgroep aan, vertel wat zij als psycholoog hebben aan het nieuws wat je vertelt, wat hebben zij aan het bijwonen van een bijeenkomst, wat leren ze daar dat ze kunnen gebruiken in de praktijk, of wat voor impact heeft de inhoud van een nieuwsbericht op hun beroepsuitoefening. En wees kort en krachtig: mensen scannen namelijk vooral en gaan pas echt lezen als ze iets interessants tegenkomen.

 

Schrijftips

Zet de belangrijkste informatie bovenaan. Spreek de doelgroep gericht aan. Maak de blokjes in de nieuwsbrief niet te lang (max. 100 woorden). Gebruik korte, actieve zinnen (geen worden, zullen, kunnen, moeten etc.). Probeer je te verplaatsen in de doelgroep, waar zou jij enthousiast van worden? Gebruik woorden als ‘nieuw’, ‘laatste kans’, ‘ontdek’ en ‘exclusief’ in kopjes van nieuwsberichten of de titel van een nieuwsbrief.

 

Werkwijze

De webredactie ondersteunt graag bij het maken van nieuwsbrieven. Stuur een worddocument met tekst van de nieuwsbrief aan de coördinator secties. Wanneer de inhoud akkoord is, zal de coördinator secties de nieuwsbrief doorsturen om hem op te laten maken in NIP-format. De tekst dient zoveel mogelijk compleet ingestuurd te worden, dus met vette tussenkoppen en inclusief geplaatste links etcetera. Instructie voor opmaken is niet nodig, de webredactie past de standaard huisstijl toe van de website en nieuwsbriefsjablonen. Houd rekening met een verwerkingstijd van maximaal 1 week. Plan dus goed wanneer je de nieuwsbrief wilt uitsturen en lever een week van tevoren de nieuwsbrief in word-format aan bij de coördinator secties.

Stuur eventuele afbeeldingen los mee. Lever je zelf beeld aan? Let op dat het beeld vrij is van rechten. Goede (gratis) beeldbanken zijn bijvoorbeeld unsplash, pixabay en freepik. De maten voor beeld in de nieuwsbrieven zijn: breed: 600 (breedte) x 250 (hoogte) pixels en klein: 270 (breedte) x 130 (hoogte) pixels. Wil je beeld voor de website aanleveren? Dan moet het minimaal 680 pixels breed zijn.
De webredactie zet deze tekst in het nieuwsbriefformat en verstuurt een test via de coördinator secties, zodat je nog even kunt meekijken.