NZa Informatiekaart voor zorgverleners rond opstarten reguliere zorg

Nu de corona-maatregelen worden verlicht of opgeheven, komt ook de reguliere zorgverlening weer op gang. Om zorgaanbieders hierbij te ondersteunen in de communicatie naar burgers, patiënten en cliënten, heeft de NZa een informatiekaart gemaakt.

Kernboodschap is dat er weer ruimte is voor veilige reguliere zorgverlening. Hoe kun je hier als zorgaanbieder helder over communiceren? De informatiekaart biedt praktische handvatten en tips en een handig stappenplan. De kaart is tot stand gekomen met inbreng van patiëntenorganisaties (waaronder de Patiëntenfederatie) en beroepsgroepen in de zorg.

Belangrijk is dat zorgaanbieders in de communicatie met burgers en patiënten aandacht hebben voor antwoorden op twee basisvragen:

  • Wat verwacht je als zorgaanbieder van de patiënt?
  • Wat kan de patiënt van jou als zorgaanbieder verwachten?

Daarnaast is het van belang om aan te geven wat een patiënt kan doen in verschillende situaties.

De komende tijd verzamelt de NZa  voorbeelden van communicatie door zorgaanbieders om met elkaar te delen. Heb je als psycholoog ook een voorbeeld van communicatie over het opstarten van zorgverlening? Mail deze dan naar strategie@nza.nl