‘Testresultaten zijn net puzzels’

Ondanks de regen die met bakken uit de lucht viel, was het 17 januari jl. gezellig druk tijdens de NIP-Up in het Huis van de Psychologie. Sommige leden kwamen speciaal voor de spreker: sociaal psycholoog Eline van Baal.

Eline is in haar werk bij het bureau Online Dialogue betrokken bij gedragsexperimenten. Hoe gedragen mensen zich op een website? Ze zette de bezoekers hier ook zelf over aan het denken door een aantal stellingen te poneren. Mag je het gedrag van bezoekers van je website testen? Hoe zit dat bij jongeren? Wanneer is een keus bewust of onbewust? Kunnen klanten altijd de consequenties van hun keus overzien?

Er onstond een levendige discussie over de rol van onze beroepsgroep in marketing en hoe dit zich in de praktijk bijvoorbeeld verhoudt tot de Beroepscode.

Eline: “Al die testresultaten vormen soms net een puzzel en als de stukjes in elkaar vallen wordt het echt leuk.” In haar werk zoekt ze naar mogelijkheden om een positieve maatschappelijke impact te maken. Worden klanten echt blij van talloze aanvullende opties? Of komen ze op de lange termijn juist vaker terug als je minder extra’s aanbiedt?”

Veel van de bedrijven die ze bezoekt hebben interesse in de psychologische factoren die het besluitvormingsproces van mensen beïnvloeden. Toch zijn er in deze organisaties nog maar weinig psychologen werkzaam. Aanleiding voor Eline om zich binnen het NIP in te zetten voor de oprichting van de sectie Sociale & Economische Psychologie.

Na al deze ‘food for thought’ was er natuurlijk genoeg tijd om gezellig bij te praten onder het genot van een hapje en een drankje

Bekijk ook de impressie die redacteur Geertje Kindermans heeft gemaakt:

 

21 maart 2019: kom ook naar de  NIP-Up!

Benieuwd naar het volgende NIP-Up moment? Op 21 maart opent het Huis van de Psychologie weer de deuren. Houd de site in de gaten voor meer informatie over de spreker !

 

Meer terugblikken? Sfeerimpressies vind je op de NIP-Up-pagina