Thuiswerken vereist andere mindset

De opkomst van internet en de mobiele ontwikkelingen maken het werken op alle plekken steeds vanzelfsprekender. Thuiswerkers ervaren daardoor een hoge werkdruk. In Nederland werken zo’n drie miljoen mensen thuis; 62 procent af en toe en 38 procent regelmatig (CBS). In deze 24-uurseconomie betekent dat al snel: altijd bereikbaar zijn. De balans tussen werk en privé raakt nogal eens zoek. GZ-psycholoog Marijke Vink vindt dat een andere mindset nodig is. 

Waren werkgevers nog weleens huiverig dat hun medewerkers thuis minder hard zouden werken? Inmiddels is het tegenovergestelde het geval: het overgrote deel van de thuiswerkers verzet meer werk in minder tijd dan op kantoor. Ze besparen bovendien tijd – en energie – doordat ze meer sturingsmogelijkheden hebben, waardoor ze minder hoeven reizen en hun tijd efficiënt in kunnen delen.

Grenzen tussen werk en privé vervagen. De maatschappij draait steeds sneller. Door de technologische ontwikkelingen worden doorlooptijden alsmaar korter. Alles moet meteen. De neiging om ook ’s avonds, ’s nachts en in het weekend door te werken is bijna vanzelfsprekend. Voor een keer is dat geen punt, maar daar blijft het vaak niet bij. Veel werkenden razen van piek naar piek. Zo komen ze onvoldoende aan herstel toe en raken ze overbelast. Met chronische stress en uitputting als gevolg.

Zelf grenzen stellen

  • Onderschat de risico’s van vermenging van werk en privé niet. De illusie dat je onkwetsbaar bent, dat burn-outklachten jou niet overkomen, is gevaarlijk. Wacht niet met bijsturen tot het te laat is.
  • Maak afspraken met jezelf over je werktijden en houd je daar ook aan. Haal bijvoorbeeld buiten die tijden geen mail op met je tablet en laat je ook niet storen door je telefoon als je met andere dingen bezig bent. Je hebt die hersteltijd nodig.
  • Houd overzicht over je werkzaamheden en je planning – bijvoorbeeld met to do-lijstjes en afgebakende tijd voor het omgaan met mail – en maak heldere keuzes in wat je wel en niet doet. Wees daarover ook duidelijk tegenover je collega’s en leidinggevenden.

Hoe bewaak je de grenzen van je medewerkers?

  • Neem je beleid onder de loep: biedt dit medewerkers handvatten om hun grenzen te bewaken? Er zijn bijvoorbeeld al bedrijven die in het weekend hun servers uitzetten, of trainingen mindfulness aanbieden aan hun medewerkers.
  • Geef het goede voorbeeld: ga niet ’s avonds en ’s nachts bellen en mailen. Probeer liever planningsproblemen te voorkomen waardoor dat niet nodig is.
  • Heb je enthousiaste, betrokken mensen om je heen? Mooi! Maar rem ze tijdig af en stimuleer ze om goed voor zichzelf te zorgen.
  • Werk aan de mentale veerkracht in je organisatie. Arbo Unie biedt hiervoor onder meer workshops voor leidinggevenden en medewerkers.
  • Focus niet te veel op de omzet op korte termijn maar houd ook de inzetbaarheid van je medewerkers op lange termijn in de gaten.

Meer weten over arbeid en gezondheid? Bekijk het themadossier Toolbox werk en psychische klachten.

Bron: Arbounie