Vrijdagmiddagbijeenkomst – Leren leren

Hoe leer je effectief en efficiënt, en hoe leer je dit jouw cliënten? Een vrijdagmiddagbijeenkomst over het leerproces, leerstrategieën en psycho-educatie.

Het opdoen van nieuwe vaardigheden en kennis is in de huidige kenniseconomie essentieel voor zowel psychologen als voor degenen die zij begeleiden. Wat gisteren nog een goede werkwijze was, kan bij wijze van spreken vandaag zomaar verouderd zijn. Zo schreef ook het kabinet in een brief naar de Tweede Kamer: ‘een leven lang ontwikkelen is geen nice-to-have, maar een absolute must’ (Koolmees & van Engelshoven, 2018). Er moet gestudeerd worden voor examens en nascholingen, en dat kan best een pittige aangelegenheid zijn!

Het leren van nieuwe dingen is erg inspirerend en leidt tot allerlei positieve gevolgen, zoals persoonlijke groei en verbeterde werkprestaties. Daar staat tegenover dat als het leren niet lukt, het niet alleen frustrerend is, maar ook een negatieve impact op iemands werk en welzijn heeft. Gelukkig is leren een vaardigheid; je kunt leren leren. Het probleem is echter dat ineffectieve leerstrategieën wijdverspreid zijn en dat mensen (waarschijnlijk ook psychologen) geloven dat ze wel werken (Bjork, Dunlosky & Kornell, 2013).

Als psychologen gericht op werk, organisatie en gezondheid, moeten we hier wat mee. Enerzijds helpt het bij onze eigen professionalisering. Anderzijds horen we cliënten te kunnen begeleiden bij hun loopbaan en hen op zijn minst goed te kunnen informeren over effectieve leerstrategieën. Tijdens de bijeenkomst wordt besproken hoe het leerproces in elkaar steekt, wat effectieve en ineffectieve leertechnieken zijn, en wordt geoefend met het geven van psycho-educatie over leren.

– Bjork, R.4., Dunlosky, J., & Kornell, N, (2013). Self-regulated learning: Beliefs, techniques, and illusions. Annual review of psychology, 64, 417-444.
– Koolmees, W., & van Engelshoven, I. (2018). Kamerbrief Leven Lang Ontwikkelen.
Geraadpleegd via https:// www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leven-lang-leren/documenten/kamerstukken/2018/09/27/kamerbrief-leven-lang-ontwikkelen

Doelgroep
Arbeids- & Organisatiepsychologen, Arbeids- & Gezondheidspsychologen, loopbaanbegeleiders, leidinggevenden, docenten

Spreker
Organisatiepsycholoog Karin Oey heeft als afdelingshoofd van de Snow Academy uitgebreid ervaring met het ontwikkelen, organiseren en faciliteren van cursussen. Samen met haar team begeleidt ze bovendien opleidingen voor young professionals. Jaarlijks worden tientallen trainees opgeleid tot accountmanager, recruiter of IT-specialist, en volgen een flinke groep studenten hun stage bij de Snow Academy. De opleidingen beginnen altijd met studievaardigheidstrainingen, en ook bij cursussen komt dit regelmatig aan bod.

Programma 17 mei 2019
13.00 – 13.30 uur – inloop en ontvangst
13.30 – 15.00 uur – het leerproces & leerstrategieën
15.00 – 15.30 uur – pauze
15.30 – 17.00 uur – begeleiding & psycho-educatie
17.00 – 18.00 uur – borrel

Kosten
25 voor NIP leden
75 voor niet-NIP leden
15 voor NIP-studentleden (lid SPS)

Nog geen NIP-lid?
Maak meteen bij je aanmelding voor deze bijeenkomst gebruik van onze ledenkorting door direct lid te worden. Vink op het aanmeldformulier de extra optie aan en ga daarna meteen door naar www.psynip.nl/ wordlid en meld je aan als NIP-lid.

Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd voor het register Arbeids- en Organisatiepsycholoog NIP, Arbeids- en Gezondheidspsycholoog NIP

Locatie
Kantoor NIP – Arthur van Schendelstraat 650 – Utrecht

Aanmelden

 

 

 

Organisatie: sectie A&O
Locatie: NIP -Utrecht