Debat: Lessen psychologie op de middelbare school zijn noodzakelijk

‘Waarom heb ik niet naar mijn eigen gezonde verstand geluisterd, maar ben ik blindelings achter anderen aangelopen?’
‘Mijn moeder rookt en drinkt best veel. Is de kans dat ik daar ook verslaafd aan raak groter?’
‘Ik denk dat ik homo ben. Hoe vertel ik dat mijn ouders?’
‘Het is vaak chaotisch in mijn hoofd en ik kan me soms slecht concentreren. Wat doe ik daar aan?’
‘Mijn ouders zeggen dat ik moet worden wie ik ben, maar hoe moet ik nou weten hoe dat moet?’
‘Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?’
‘Hoe kan ik me minder aantrekken van wat anderen van mij vinden?’
‘Mijn ouders vinden dat ik teveel game. Is dat zo?’
‘Waarom haal ik soms slechte cijfers terwijl ik de stof goed ken? Hoe kun je eigenlijk het beste studeren?’

 

Lessen psychologie op de middelbare school zijn noodzakelijk

Psychologie verdient een plek binnen het curriculum van middelbare scholen. Onderwijs in de psychologie kan leerlingen helpen zichzelf én de samenleving beter te begrijpen. Dat is het uitgangspunt van een TEDxHyperion die het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), het Hyperion Lyceum in Amsterdam Noord en Uitgeverij Ploegsma op 7 december samen organiseren. Vier sprekers uit het onderwijs en de wetenschap delen hun visie en gaan met elkaar en het publiek in debat.
In menig Europees land en in de Verenigde Staten wordt psychologie al aangeboden aan middelbare scholieren. In Nederland is deze belangstelling voor psychologie voorzichtig groeiende. Onder andere het Hyperion Lyceum en het Cartesius 2 hebben psychologie opgenomen in het curriculum. Bij het vak Grote Denkers volgen de leerlingen van het Hyperion Lyceum een module ‘grote psychologen’. De leerlingen van het Cartesius 2 doen een module identiteit, waar psychologie een centrale rol speelt. En scholen die samenwerken met het Centrum Brein & Leren verzorgen ‘Breinlessen’ waarmee de leerling kennis krijgt over neuropsychologische functies zoals aandacht en plannen en over zelfinzicht. Psychologie op de middelbare school kan een belangrijke rol spelen in de persoonlijke groei van de leerling én diens motivatie en leerprestaties.

 

Vier sprekers delen hun visie:

  • Prof. dr. Jelle Jolles, universiteitshoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, geeft leiding aan het Centrum Brein & Leren aan de VU en is auteur van o.a. de bestseller Het tienerbrein; hij is verantwoordelijk voor onderwijsinnovaties op basis van de neuropsychologie.
  • Dr. Violaine Veen, voorzitter sectie GGZ van het NIP en behandelaar bij De Forensische Zorgspecialisten (de Waag)
  • Drs. L.L.M. Jasper Beckeringh, onderwijsinnovator en docent Cartesius 2 Lyceum in Amsterdam.
  • Josefien Aberson (17), leerling van het Hyperion Lyceum

Zij zullen onder leiding van drs. Linde Gonggrijp, directeur van het NIP, aansluitend met elkaar én met de zaal in debat gaan.

Locatie

De debatmiddag vindt plaats op 7 december van 16.00 – 18.30 bij het Hyperion Lyceum, Docklandsweg 2, Amsterdam-Noord

 

Deelname

Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Jongeren en hun ouders, evenals (student)psychologen, schoolpsychologen, belangstellenden en natuurlijk media: van harte welkom!

 

Grote Gevoelens – verhalen over Psychologie

Grote gevoelensKort voor het debat verschijnt Grote Gevoelens – verhalen over Psychologie van  Janny van der Molen bij Uitgeverij Ploegsma. In dit boek staat docent Swart centraal die – bij wijze van experiment – psychologieles gaat geven aan een middelbare school. Aan het eind van de bijeenkomst zullen de  eerste twee exemplaar feestelijk worden aangeboden aan Linde Gonggrijp én aan de echte meneer Swart.

 

Organisatie

Het NIP organiseert deze TEDxHyperion samen met het Hyperion Lyceum in Amsterdam Noord en Uitgeverij Ploegsma

Hyperion Lyceum

ploegsma_internet_logo_rgb (2)

Organisatie: NIP, Hyperion , Uitgeverij Ploegsma
Locatie: Hyperion Lyceum, Docklandsweg 2, Amsterdam-Noord