Wat doet het NIP? (ggz)
De plaats en ontwikkeling van psychologische zorg binnen de curatieve ggz vereisen voortdurend overleg en gesprek met uiteenlopende ambtelijke en bestuurlijke instanties, cliënt- en brancheorganisaties en collega beroepsverenigingen. Het NIP overlegt dan ook met ministeries, Tweede Kamerleden en andere betrokken organisaties. Wij nemen een vanzelfsprekende plaats in overleggen bij o.a. Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Zorginstituut Nederland, Autoriteit Consument & Markt (ACM), Autoriteit Persoonsgegevens (AP), VECOZO, Vektis en het AGB-register. Ook onderhouden we contacten met individuele zorgverzekeraars.
Toenemende zorgvraag
Het aantal mensen met zorg in de ggz is de laatste decennia flink gestegen. Het waarom van de toenemende zorgvraag in de ggz laat zich niet gemakkelijk beantwoorden en kent veel verschillende oorzaken, zonder dat er één uitspringt. Het is te vinden in allerlei maatschappelijke ontwikkelingen, bijvoorbeeld doordat psychische stoornissen sneller worden herkend en beter bespreekbaar zijn, en de manier waarop we de zorg in Nederland georganiseerd hebben. Vroegtijdige behandeling met grotere kans op genezing is daardoor beter geworden. Tegelijkertijd stijgen daarmee de totale kosten van de ggz. Om de ggz betaalbaar te houden en toch toegankelijk voor iedereen die deze zorg nodig heeft, maken overheid, zorgaanbieders, professionals en verzekeraars afspraken met elkaar over verbetering van kwaliteit, transparantie, toegankelijkheid en effectiviteit. Het NIP behartigt hierin de belangen van jou als psycholoog en professional in de ggz.
Actieve rol van het NIP in ggz-ontwikkelingen
Welke ontwikkelingen zijn er voor de ggz en wat betekent dit voor jou als NIP-lid? Wij geven bij de uitvoering van ontwikkelingen in de ggz prioriteit aan de ondersteuning van leden:
- Positionering van de psycholoog in het Landelijk Kwaliteitsstatuut (LKS) ggz, zodat zij optimaal ingezet worden binnen de zorg op terreinen waarop zij deskundig zijn
- Meewerken aan de ontwikkeling van zorgstandaarden en richtlijnen voor de ggz en zorgdragen dat zorg volgens onze professionele normen geleverd kan worden
- Verantwoorden en de veilige toepassing van kwaliteitstransparantie
- Reductie van de administratieve lasten en een betere samenwerking in de keten
- Behartigen van de belangen van vrijgevestigde leden bij verzekeraars en van leden in loondienst bij cao-onderhandelingen via de FBZ
- Doorontwikkeling van de zorgvraagtypering om beter in kaart te brengen welke zorg geleverd is in relatie tot de zorgvraag en om ervoor te zorgen dat de schaarse zorg terechtkomt bij de groep cliënten die dit het hardst nodig heeft
- Meewerken aan de verbetering van het bekostigingsstelsel (ZPM) dat beter aansluit bij de klinische praktijk en met minder bureaucratische rompslomp
- Implementatie van digitale zorg en overige eHealth-toepassingen